Artikel Basa Sunda





WANGUNAN MASYARAKAT PAJAJARAN

            Nurutkeun Werthheim dinai bukuna Indonesian Society in Transition, masyarakat Indonesia teh bisa dibagi jadi tilu tipe, nyaeta: masyarakat sawah, masyarakat huma, jeung masyarakat basisir. Masyarakat Parahiyangan kaasup kana tipe poko masyarakat huma, ari masyarakat jawa tengah, jawa timur, jeung baki mah kaasup masyarakat sawah.
            Wangunan masyarakat nu beda tangtu bakal ngahasilkeun kabudayaan anu beda, malah kamekaran sajarahna oge moal bisa sarua. Ampir bisa dipastikeun, yen umumna masyarakatpajajaran teh masyarakat huma. Ngeunaan hal ieu bisa ditalungtik sawatara bukti nu nembrak.
            Kahiji, dokumen sajarah anu mangrupa catetan para petugas kumpeni dina dagregister anu geus dikumpulkeun ku de Haan dina bukuna Priangan. Tetela sistim pertanian sawah di Jawa Barat teh dimimintian ku van Imhoff. Tujuanana taya lian iwal pikeun ngaronjatkeun hasil pare. Di wewengkon Bogor, pasawahan nu mimiti di buka teh di Cisarua. Kitu oge kapaksa Barron van imhoff husus ngadatangkeun panyawah ti Tegal jeung Banyumas, lantaraan pribumina mah teu nyarahoeun cara ngalola sawah. Kota Bogor dijadikeun “daerah bebas huma” ku Yacob Moseel anu ngaganti Barron van Imhoff (1750). Aturanana, dina lalampahan sapuluh jam ti Kota Bogor teu meunang aya humaatawa tipar. Ieu aturan teh ditambah deui jadi tilu welas jamperjalanan. Anjrahna pasawahan di Jawa Barat, kakara dina patengahan abad-18. Teu mustahil, sawah munggaran geus dimimitian ku koloni Mataram di Karawang anu dikirimkeun ku Sultan Agung Amangkurat I. Tapi nu pasti mah mimiti prah dina abad-18 sanggeus Gupernur Jendral Barron van Imhoff ngawajibkeun sistem sawah.
            Kadua, dokumen literer tina hasil jaman pajajaran. Dina carita Parahiyangan teu aya istilah husus patani, tapi pahuma. Legenda ngeunaan Pancakusika nuduhkeun aweuhan kabudayaan huma, lantaran dulur-dulur Wretikendayun teh, jaba tinu jada padagang, nu tiluan deui mah nya jadi pahuma, panyadap, jeung panggerek (tukang moro).
            Katilu, dokumen tradisi, cara di Baduy kiwari. Urang Baduy anu pengkuh kana adaat buhun masih keneh buyut (cadu) nyawah.
            Kaopat, dokumen oral atawa lisan dina basa Sunda kiwari.kecap huma teh asalna tina basa Indonesia Purba anu hartina sacerewelena mah imah. Sabalikna kecap ladang dina basa Sunda mah hartina hasil. Alhasil imah identikjeung huma sarta hasil (ladang) tatanen nu pangpentinyna teh nyaeta pare huma. Kecap-kecap sapeti ladang kesang, ngaladangan atawa taya ladangna, nuduhkeun yen sagala rupa hasil diasosiasikeun kana hasil urusan melak pare di huma. Aya deui kabiasaan urang lembur, mun seug nyaram anakna pasea teh, “ulah sok pasea jeung dulur, bisi pajauh huma!” ieu teh babasan pasesaan baheula, da maksudna mah bisi pajauh pamatuhan atawa imah.
            Ciri-ciri masyarakat huma, nyaeta:
1.      Umumna pepencalan, lantaran pamaruhan (imah) teh nurutkeun humana sewang-sewangan. Temahna sipat asyarakat huma leuwih individual jeung leuwih percaya kana kamampuh dirina pribadi.
2.      Beda jeung masyarakat sawah anu digawena ukur nepi ka pecat Sawed, urang huma mah digawana sapoe jemput.temahna hubungan jeung tatangga teh nya renggang (tempatna pajauh) nya langka.
3.      Masyarakat huma heunteu wawuheun kana pamujaan karuhun dina wujud pamulasaraan makam. Di Baduy nepi ka kiwari teu aya kompleks kuburan, sok sanajan tumali jeung kapercayaan pamarehnana ngurebkeun mayit ku cara di tempat sejen. Kuburan anyar ukur dicirian ku hanjuang nepi kaopat puluh poe. Geus liwat opat puluh poe mah, taneuh kuburan teh dianggap taneuh biasa deui.
4.      Masyarakat huma hirupna henteu jinek,  tapi pipindahan nurutkeun ngeserna pahuma anyar. Sanajan urang Baduy kiwari geus nyarieun kampungan, tapi angger dina wanci anu tangtu mah kudu bae ngeserkeun kampung. Di Baduy euweuh kampung nu maneuh.

0 komentar:

Posting Komentar